Communicatie - Zo blijf je op de hoogte (trein/metro/tram)

Volgend bericht

14 mei. 2020

Niet alleen in tijden van een coronacrisis, maar ook daarvoor registreert railAlert een toenemende behoefte aan informatie. Over het digitaal veiligheidspaspoort, maar ook over tal van andere veiligheidszaken.

 

railAlert heeft vier media tot haar beschikking.

 

  1. E-mail voor mailings
  2. De website www.railalert.nl
  3. Nieuwsbrieven (zoals deze; abonnement is gratis)
  4. Linkedin (eveneens gratis)

 

Wie krijgt wat?

Moet de informatie in brede kring verspreid worden – zoals informatie over de gevolgen van de coronacrisis - dan kiest railAlert voor de brede aanpak: in ieder geval een mailing - e-mail dus - naar de betrokkenen die zich hebben geabonneerd op de gewone nieuwsbrief plus de door ProRail erkende bedrijven en de beheerders van het lokale spoor (metro en tram). Meestal wordt dezelfde informatie ook gepubliceerd op de website en wordt elke nieuwe uiting op de website weer aangekondigd op Linkedin, waar een speciale groep is aangemaakt. Wie daarvan gratis lid is, krijgt de meldingen op verzoek in zijn of haar e-mailbox plus een ultrakorte omschrijving.

Bij een beperkte verspreiding richt railAlert de informatie op specifieke ontvangers, zoals bijvoorbeeld de hoofdgebruikers (mandaatbeheerder/key users) van het DVP-programma. Is de informatie ook van belang voor alle individuele bezitters van een digitaal veiligheidspaspoort dan ontvangen ook zij deze informatie. In de meeste gevallen is die berichtgeving ook te lezen op onze website en wordt die aangekondigd op Linkedin.

 

 

Als sociaal medium heeft railAlert gekozen voor Linkedin. Hierop worden alle nieuwsberichten aangekondigd met een link naar de website van railAlert.

 

Leerpunt en Safety Alert

De adviezen van het Leerpunt van railAlert en de Safety Alerts worden in de regel verzonden aan de nieuwsbriefabonnees, de door ProRail erkende bedrijven en de beheerders van tram- en metrolijnen, maar ook op de website gepubliceerd en aangekondigd op Linkedin.

 

 

Tot voor de coronacrisis werden sommige mails beperkt verspreid. Zo kregen alleen de contactpersonen (meestal directies) van ProRail-erkende bedrijven, bepaalde relaties van railAlert en mensen die actief waren binnen deze stichting, de halfjaarlijkse brief (op 1 mei en op 1 november) waarin nieuwe tarieven voor examens, gewijzigde certificaten en examens bekendgemaakt worden. Deze brieven werden (en worden) ook op de website gezet. Met het oog op de coronamaatregelen is besloten deze brieven tijdelijk ook aan de abonnees van de nieuwsbrief te sturen. Praktijk- en stagebegeleiders wordt aangeraden zich op de nieuwsbrief te abonneren.

 

Op de hoogte blijven

Zeker in tijden van een crisis zoals we die doormaken met het coronavirus, is het zinvol goed op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Daarom heeft railAlert besloten alle enigszins nuttige berichten en mededelingen tot aan het einde van het jaar ook aan de abonnees van de nieuwsbrieven te sturen. Wie zich (gratis) wil abonneren, kan zich het beste direct inschrijven (uitschrijven kan altijd). Na inschrijving volgt een e-mail ter bevestiging. Met een klik op de link in die e-mail is het abonnement een feit. Los daarvan is een lidmaatschap van Linkedin met de groep Stichting railAlert altijd zinvol.

 

Tot slot: wie mensen kent voor wie de informatie van railAlert zinvol kan zijn, maak hen attent op de vele informatiemogelijkheden. Deel ook deze nieuwsbrief zo vaak als nuttig is.