Nieuw recept houten hekwerk goedgekeurd (trein) UPDATE

Nieuw recept houten hekwerk goedgekeurd (trein) UPDATE

12 jul. 2021
Volgend bericht>>

Zoals eerder aangekondigd, heeft railAlert recent een ander recept voor het houten hekwerk laten certificeren. Met deze certificatie voldoet het hekwerk weer aan de actuele Europese norm voor fysieke afscherming langs het spoor. De Werkkamer Productcertificering heeft naast een ingangsdatum ook een overgangsregeling vastgesteld.

UPDATE: Tot 1 maart 2022 mag er nog hekwerk volgens het oude recept geplaatst worden, hekwerk volgens het nieuwe recept mag vanaf 1 september 2021 worden geplaatst.

 

Het houten hekwerk met rood/witte planken dat momenteel op grote schaal langs het Nederlandse spoor gebruikt wordt, is één van de gecertificeerde middelen die worden gebruikt als fysieke afscherming. Dit hekwerk mag door alle erkende bedrijven in Nederland worden toegepast zolang men zich houdt aan het gebruiksvoorschrift. Het huidige recept bleek door de lange planken van 4,50 meter lengte niet te voldoen aan de Europese eisen. De Werkkamer Productcertificering heeft door Ricardo Certification een recept laten testen waarbij de planken 2,25 meter lang zijn, oftewel een halvering van de lengte van de huidige planken. Hierdoor hoeven de nu gebruikte planken niet vernietigd te worden en kunnen ze na doorzagen ook in het nieuwe recept gebruikt worden. Daarnaast is er een tweede houtsoort beschikbaar voor de planken. Uit testen tijdens de certificering bleek dat naast de nu voorgeschreven planken van vurenhout, ook planken van douglas-hout te voldoen aan de sterkte-eisen, deze planken van 2250 mm lengte, 145 mm hoogte en 18 mm dikte mogen nu ook gebruikt worden. De eisen aan de perkoenpalen blijven ongewijzigd. Alle onderdelen van dit recept zijn algemeen verkrijgbaar, zowel bij de groothandel als bij de doorsnee bouwmarkt.

 

Tekst loopt door onder de foto.

 

Sterkte meting houten hekwerk

Meten is weten. Hier wordt de plank onder een tevoren bepaalde trekspanning gezet om daarmee na te gaan of dikte en sterkte van het materiaal aan de gestelde eisen voldoen. Foto: Oege Kleijne.

 

De werkkamer heeft nu een ingangsdatum en overgangstermijn vastgesteld.

Vanaf 1 maart 2022 mag alleen nog nieuw hekwerk geplaatst worden volgens het nieuwe recept. Er geldt een overgangstermijn voor reeds geplaatste houten hekwerken; deze mogen, indien geplaatst voor 1 maart 2022, nog tot uiterlijk 1 maart 2024 langs de baan blijven staan. Twee jaar is ook de maximale gebruiksduur van de perkoenpalen in dit hekwerk, waardoor het hekwerk sowieso na twee jaar niet meer gebruikt mag worden.

Alle relevante documenten van dit hekwerk zijn hier  (zesde vraag van boven) te vinden.

 

Een overzicht van de werkplekbeschermings- en -beveiligingsmiddelen is op de website van railAlert onder het kopje “Productcertificering” te vinden.