Update onderzoek ‘Beter leren van incidenten’

Update onderzoek ‘Beter leren van incidenten’

25 mei. 2022
Volgend bericht>>

De werkgroep ‘Beter leren van incidenten’ onderzoekt in het kader van het speerpunt ‘beter leren van incidenten’ waar nog meer winst geboekt kan worden op de bewustwording van veiligheid bij werken op en rond het spoor. Onder andere de manier van communiceren wordt onder de loep genomen.

 

Stichting railAlert heeft ‘beter leren van incidenten’ als één van de speerpunten voor 2022 benoemd. De aanleiding hiervoor was een branchebijeenkomst die railAlert eind 2019 organiseerde, omdat bleek dat het aantal bijna-aanrijdingen sterk was gestegen. Halverwege 2019 was dit aantal bijna verdubbeld ten opzichte van 2018. Tijdens de bijeenkomst werd onder andere geconcludeerd ‘dat we als railinfrasector moeite hebben met het sluiten van de leercirkel: als er een incident heeft plaatsgevonden, onderzoeken we lang niet altijd en verspreiden we gemaakte onderzoeken niet altijd. Tevens leren we als branche vaak zeer beperkt van eerdere incidenten.’

 

Interviews in de branche

 

Eind 2021 is de werkgroep begonnen met een verkenning van hoe het traject ‘Leren van incidenten’ verder kan worden ontwikkeld. Daarnaast brengt deze werkgroep in kaart welke informatie van veiligheidsincidenten er is, wie deze informatie heeft en waar deze wordt gemeld en verzameld. Onderdeel hiervan zijn interviews met medewerkers van bedrijven die toegang hebben tot het veiligheidsdashboard van railAlert, en met medewerkers van ProRail die bezig zijn met veiligheid. Inmiddels zijn de eerste interviews afgenomen. Daaruit zijn veel interessante inzichten naar boven gekomen, maar het is ook duidelijk geworden dat het niet eenvoudig is om de informatie van incidenten om te zetten naar een hoger veiligheidsniveau.

 

Safety Alerts en Leerpunten

 

Verder kijkt de werkgroep naar de informatie over incidenten die nu als ‘Safety Alerts’ en ‘Leerpunt Veiligheid’ met medewerkers in de railinfrabranche worden gedeeld. Komt deze informatie terecht bij de mensen waarvoor die zijn bedoeld? Hiervoor vraagt de werkgroep mensen die voor een opleiding bij Railcenter komen gedurende enkele weken via een enquête of ze Safety Alerts ontvangen en of de informatie hieruit relevant is voor hun werkzaamheden.

 

Op basis van de onderzoeksresultaten zal de werkgroep besluiten waar de meeste winst (veiligheid) is te behalen en waar het vervolgonderzoek zich de komende tijd op gaat focussen.