Nachtwerk

Nachtwerk

Volgend bericht>>
Volgend bericht>>

“Als branche zien wij nachtwerk als een gezondheidsrisico en daarom moeten we er vanaf.” Dat waren de laatste woorden van railAlert-voorzitter Ira Helsloot tijdens het op 17 januari gehouden symposium over nachtwerk. Helsloot gaf daarmee een duidelijk signaal af aan de railinfrabranche dat het tijd is voor verandering. 

 

Tijdens het symposium kwamen vier sprekers aan het woord, ieder vanuit zijn eigen expertise.

  • Carin Benders, projectleider bij de Nederlandse Arbeidsinspectie, besprak de wet- en regelgeving rondom nachtwerk. Zij haalde de Arbowet aan waarin staat dat alle werknemers veilig en gezond moeten kunnen werken. 

Bekijk de presentatie van Carin Benders

  • Jakko van Kampen van het RIVM ging in zijn sessie dieper in op de gezondheids- en veiligheidsrisico’s van werken in de nacht. 

Bekijk de presentatie van Jakko van Kampen

  • Chris van Veldhuizen, directeur van Vakvereniging HZC, beantwoorde de vraag 'Hoe staan de werknemers tegenover nachtwerk?'.

Bekijk de presentatie van Chris van Veldhuizen

  • Anton van Opzeeland van Rijkswaterstaat gaf in zijn deelsessie een presentatie over de uitdaging waar we voor staan. “In het nieuws meldt ProRail meer overdag te willen werken. Tegelijkertijd publiceert Rijkswaterstaat een lijst van wegen waar je als weggebruiker komend jaar meer vast staat. Dat vormt kansen en bedreigingen waar we samen mee aan de slag moeten. Maar hoe gaan we hiermee om?”.

Bekijk de presentatie van Anton van Opzeeland

 

Stichting railAlert start binnenkort met enkele pilots waarin het gaat laten zien dat het stoppen met nachtwerk realistisch is. Houdt onze nieuwsberichten in de gaten om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. 

Abonneer je op onze nieuwsbrief

 

Het (video)verslag van dit symposium volgt binnenkort.

Overige thema's